BERDENGUNG SEJAK OKTOBER 2010 - SEGALANYA DI SINI MENGGAMMIT MEMORI (Ala-ala Klasik Nasional FM)

Selasa, 2 November 2010

Sekolah Berasmara Penuh


Pengalaman tinggal di sekolah berasrama (bukan ber-asmara tau!) mendedahkan diri ini kepada sebuah dunia baru. Kenangan 16 tahun yang silam datang menjelma. Saya, selaku "Mat Kenang-kenangan" yang agak "sudah season" adakala tergelak sendiri mengenang semua itu. Pelbagai fe'el dan ritual pelik masih terpatri dalam memori. barangkali ada kisah yang layak untuk mendapat siaran Ripley's, Believe It or Not! juga... Contohnya, ada pelajar yang terkenal panas baran, buas, bengis dan digeruni namun pernah kelihatan mandi di shower  sambil berghairah menyanyi lagu sensasi  Feminin "kini" yang diminati ramai ketika itu. Itu belum bercakap soal penggunaan kod rahsia dan secret society murahan (punya Ahli Majlis Tertinggi sendiri!) yang diwujudkan untuk bersaing dengan kuasa ketua pengawas.

Ketika itu, saya masih muda benar. Akal masih belum panjang, nafsu dan selera juga tajam bergelora, sifat kamikaze itu, nyatanya seperti sering saja dipaksa-paksa kan. Contohnya, berlaku tragedi membakar baju batik seorang pelajar Sekolah Sains Selangor hanya kerana sekolah kami kalah main rugby. Akibatnya budak itu naik bas mini pakai singlet sahaja. Selain itu, pernah beramai-ramai melarikan diri dari asrama kerana mahu menonton konsert rock di malam merdeka dan variasi kedurjanaan itu terlalu banyak untuk diceritakan.

Semua itu kesan rasa setiakawan terlampau, obsesi untuk bersekutu dengan kumpulan sangat kuat, mahu "belong" dengan clique, yang majoritinya samseng-samseng belaka. Pihak sekolah sudah tidak mahu lagi menanggung aib, rotan dan penampar pun sudah tiada berguna. Semua permasalahan tamat apabila kami dibuang asrama, seorang demi seorang, secara sistematik. Tapi dalam ramai-ramai guru, pasti ada seorang dua yang memahami. Mereka menyayangi kami dan kami sangat hormat pada mereka, Puan Stella dan Cik Rohaidah.

Akhir kata, adik-adik di luar sana jadilah pelajar yang baik, rasa "cool" itu mainan perasaan sahaja, tak siapa peduli pun sebenarnya kerana kita tidak hidup di dunia ini seorang diri sahaja. Bila adik sudah berjaya (ikut visi masing-masing), baru cakap kita "laku", tak perlu susah tarik perhatian sesiapa lagi. Kalau mahu jadi penyanyi rock, rock-lah betul-betul macam uncle Amy Search. Kalau  nak jadi peguam, boleh berguru dengan Karpal Singh ha ha. Faham? Selamat berjaya untuk adik-adik yang sedang mengambil peperiksaan. Perkemaskan kawalan kendiri, salam sukses di angin lalu.

"Hey Karim, kau pun masuk angin keluar asap juga" 

5 ulasan:

  1. ohoh, semua memori tu adalah "priceless".

    sebagai orang dewasa kita mahu generasi muda jadi baik, tapi rugi kalau mereka tak rasa kehuru-haraan yang dicipta sendiri waktu muda-mudi. macam tak cool je. haha.

    BalasPadam
  2. terlupa, tidak salah bergila-gilaan, malah kini saya juga asyik lagi bergila-gilaan, cuma pastikan adik-adik sampai ke matlamat, itu lebih realistik.

    BalasPadam
  3. sahutan 'adik-adik' itu sangat-terasa-encik-karim-sudah-tua. hahaha. tadi stayback dengan seorang budak form 5 yang ada masalah untuk ingat sejarah. walaupun tak ajar sejarah tapi concern terhadap budak form 5 memang membuak2 dan agak genuine. selain sebagai penyelia level tersebut, saya sanggup meluangkan masa bersama-sama untuk saat terakhir. tadi ajar dia ingat, sistem sukat timbang imajin saja logo BN! hahaha. Oh saya sayang students saya! serious sh*t weh!

    BalasPadam
  4. macam kenai ja Ahli Majlis Tertinggi tu :D

    BalasPadam
  5. Frida Malai Ali : awas, budak tengkatan 5 dah akil baligh, nanti ada pulak seorang dua yang cenderung berfantasi liar ha ha ha. selamat berjaya atas pencalonan tokoh guru kebangsaan 2019

    Abid : he he terima kasih atas komennya

    BalasPadam