BERDENGUNG SEJAK OKTOBER 2010 - SEGALANYA DI SINI MENGGAMMIT MEMORI (Ala-ala Klasik Nasional FM)

Rabu, 20 Oktober 2010

Salleh Ben Joned

Hantu dan aku
berkhalwat,
masuk kelambu
mengenal kebogelan.
Petikan sajak "Hantu" oleh Salleh Ben Joned

Salleh Ben Joned. Menyebut namanya sahaja boleh bikin kedai mamak jadi haru-biru. Malah sebahagian dari sesiapa pula bisa mencebik sinis, tak kurang juga yang menyanjung sehingga sengaja menambah-nambah perisa. Kali pertama saya terdedah pada puisi beliau sudah cukup membuatkan diri ini berasa terhumban ke ambang apokalips. Bahasanya kerapkali sedikit kesat, jarang harum manis. Salleh ini bukan untuk dicuba-cuba. Pernah seorang teman merungut panjang selepas membaca "Bladi Bastet!",  buat pertama kalinya! Itu kata orang namun saya kira Pak Salleh cuma bersuka-suka dengan kesukaan beliau, iaitu menulis seperti itu! Setidaknya saya tidak cepat bersentimen sebelum terjun ke jurang polemik pak cik Salleh, makanya saya kekal seorang pembaca yang gembira.

Sajak-Sajak Salleh merupakan buku pertama beliau yang diterbitkan. Bekas pensyarah di Jabatan Inggeris, Universiti Malaya ini "bangga" buku pertamanya hanya terbit ketika beliau berusia 46 tahun. Buku ini lebih dari sekadar ilustrasi "ghairah" wanita berpunggung lebar yang mencangkung. Bukan juga menulis semata-mata berpaksikan dendam, keliru dan amarah. Adakala uncle Salleh santai mengejek dirinya sendiri. Selepas puas ber-Monolog Atas Bendul, dia mabuk menari dalam Rentak Haram Jadah, sambil melibaskan Selendang Maut...

1 ulasan:

  1. Mana boleh cari buku ni? Nak beli buku ni kat tuan blog ni boleh?

    BalasPadam