BERDENGUNG SEJAK OKTOBER 2010 - SEGALANYA DI SINI MENGGAMMIT MEMORI (Ala-ala Klasik Nasional FM)

Isnin, 15 November 2010

Siapa Indiana Jones?

Saya bukanlah peminat filem kategori tegar, ada juga menonton namun jarang sampai ke hujung cerita. Kerana itu, isteri tidak suka mengajak saya menonton wayang gambar kerana sering tertidur diulit kedinginan panggung. Kerana itu juga, sidang kaki-kaki busuk di ofis juga jarang mengajak saya berbual soal filem. Manakan tidak, apa yang saya tahu cumalah P. Ramlee, Esok Masih Ada, The Sounds of Music, Circle of Two dan Ode to Billy Joe (sekadar contoh) sedangkan lain-lain filem kesukaan saya cumalah yang berbaur murah, senang, kitsch, dan bongok... Jadi malu jugalah nak berkongsi dengan sidang kaki-kaki busuk.

Entah bagaimana, tiba-tiba mereka bicara soal Indiana Jones. Pot pet pot pet power pot pet pot pet padu pot pet pot pet klasik dan sebagainya. Rancak perbualannya. Tiba-tiba saya naik semangat nak masuk korum. Ada nada sinis kedengaran "Karim, lepak jap. Lepas ni kita discuss pasal drama Opah, OK? wakaka". Kurang asam. Namun suasana jadi tak keruan. Masing-masing memasang telinga mendengar "syarahan" saya mengenai Indiana Jones.

"Mana lu tau nih? Lu Google ka?"

Rupanya mereka tidak menyedari bahaya mereka sedang bercakap dengan seorang fanatik Indiana Jones. Walaupun tidak suka tengok filem, tapi saya sangat suka INDIANA JONES. Mengapa? Kerana ia membawa kenangan zaman kecil saya menonton siri Tarzan dan Combat. Buktinya, lihat gambar, ada boxset yang original, siap dengan extra disc esklusif yang memaparkan babak "the making"-nya, tidak pernah disiarkan di mana-mana panggung atau kaca televisyen. Tiba-tiba...

 "Tolong rip-kan boxset tu, boleh? Syok jugak tu".

Ha ha ha. tak apalah, bagi saja pinjam. "Jaga condition boxset tu, kalau kemek, aku libas kau dengan cemeti Indiana Jones ye"

3 ulasan:

  1. wah, betul punya minat.
    ya, cerita lama kebanyakannya lebih berperasaan berbanding cerita2 baru.
    boleh malar hijau sampai bila2.

    BalasPadam
  2. MALAR HIJAU! that's it. thanks Misae :D
    Di radio Klasik Nasional pula DJ kata "malar segar" dan rumput di taman permainan pula malar menjalar ha ha

    BalasPadam