BERDENGUNG SEJAK OKTOBER 2010 - SEGALANYA DI SINI MENGGAMMIT MEMORI (Ala-ala Klasik Nasional FM)

Khamis, 21 Oktober 2010

Buku Seringgit

Saya bukanlah ulat buku, walaupun fikiran saya kadang-kadang terasa "berulat-ulat" tapi mengada-mengada saja yang lebih. Ada musimnya saya gemar membeli buku, terutamanya bila adanya Pesta Buku yang menjanjikan cheap sale pada kadar melampau. Saya menggemari publikasi "berseni", yakni penulisnya mendampingi sesuatu disiplin seni serta budaya tempatan. Satu ketika di sebuah pusat beli-belah yang kekurangan pengujung (?) dan mungkin sudah suratan, saya berkesempatan "membeli" terjemahan Gitanjali (karya epik Tagore) oleh Latiff Mohidin yang near-mint condition dengan nilai RM 1 (singgit je? Biar betik!!).  Sehingga kini masih terkebil-kebil mencerna, harganya mungkin RM 1 tapi kesannya pada skala diri, nauzubillah! (Iya? ada MAK kesah???!! - Mama Auwzie )

Namun ada masa sedikit pengorbanan diperlukan sekiranya bertemu dengan judul yang mahal harganya. Kerana itu saya terpaksa berpuasa di tempat kerja selama 3 hari gara-gara membeli Garis - Dari Titik ke Titik edisi tulen DBP keluaran tahun 1988 pada kondisi yang sempurna. Kulit tebal, beratnya saja sudah beberapa kati, dan harganya cukup menyesakkan dada. Buku itu benar-benar menyingkap tabir rahsia penyair/ pelukis bermisteri lagenda,  Latiff Mohidin. Namun peliknya, setiap kali membelek buku itu bukan lagu "Siapakah Memberi Khabar" (lagu Zubir Ali/ puisi Latiff Mohidin) yang berkumandang di telinga, tapi lagu Herman Tino "Ojo Kesandung" pula yang menjadi OST ha ha.

2 ulasan: