BERDENGUNG SEJAK OKTOBER 2010 - SEGALANYA DI SINI MENGGAMMIT MEMORI (Ala-ala Klasik Nasional FM)

Selasa, 19 Oktober 2010

Lagu Saduran

Bayangkan situasi ini:

Anda tinggal di flat. Di suatu ketika anda ter-curi dengar seorang jiran yang sedang menyanyi sambil bersiram. Lontaran vokalnya saja cukup mempersona. Tiba-tiba anda ketawa disebabkan terdengar beberapa bait lirik yang telah di-modified oleh sang penyanyi itu, melucukan juga.

Dalam awal tahun 90-an, zaman bersekolah menengah ada seorang teman bernama Amron. Personaliti beliau yang agak sedikit  morbid namun sering berlucu santai acapkali membawa persoalan dalam jiwa muda saya. Ketika itu irama DISKO DANGDUT atau ringkasnya DISKO-DUT dari seberang menjadi fenomena. Tidak tahu sangat saya nak menghuraikan apa itu disko-dut, barangkali dangdut berjiwa progresif? ha ha ha.

Baiklah, sebuah lagu nyanyian Farid Harja "Romantika D'Amor" (sila Google) boleh dikata agak popular di corong radio ketika itu, malah pelawak Salleh Yaacob pernah merakamkan versi saduran beliau sendiri bertajuk "Romantika Di Tampoi". Lagu itu bukanlah malar segar pun... barangkali cuma one hit wonder yang datang dan pergi, meletup dek kerana iramanya senang, liriknya kacang dan sedikit meraban. Di suatu masa, atas pengaruh populariti lagu itu, teman yang gila-gila bahasa ini secara tak sengaja mengubah korus lagu itu menjadi:

"Romen di atas tikarrrrrr..." ha ha ha ha. Berulang kali.
"Romen di atas tikarrrrrrrrrrrrrrr!!!!" Kuat lagi.

Kata orang, kalau sudah majal... itulah yang terjadi pada Amron. Saya melihat dia di tampar oleh seorang cikgu yang kebetulan telah menghidu keterlanjuran Amron terlebih dahulu, tanpa disedari sesiapa. Niatnya nak menghiburkan kawan, cuba berlagu riang namun undang-undang sekolah, tetap undang-undang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan