BERDENGUNG SEJAK OKTOBER 2010 - SEGALANYA DI SINI MENGGAMMIT MEMORI (Ala-ala Klasik Nasional FM)

Ahad, 7 November 2010

ULTRAMARINE BLUE

Rampaian kali membongkar perihal pigmen warna, khas untuk yang tertanya-tanya, apa kejadahnya ULTRAMARINE seperti yang tercatat di label media melukis seperti cat air, cat minyak, tempera, akrilik, bla bla bla. Tahukah anda, biru ultramarine (dalam ertikata pigment dari mineral tulen, bukan sintetik) merupakan pigmen yang paling mahal di dunia ini. Ultramarine yang tulen hanya boleh didapati dari batuan semi-precious keluarga lazurite, dikenali sebagai lapis lazuli (cuba ulang sebut laju-laju, terkehel lidah kan?) yang dilombong sejak berabad lalu dan lapiz lazuli yang terbaik dilombong di lembah pergunungan Kokcha, Badakshan, Afghanistan.

Harga sekati (ha ha ha) bagi pigmen ini adalah mahal disebabkan kualiti birunya yang sangat mengasyikkan, malah cara penghasilannya juga sangat rumit. Sekiranya anda melihat ULTRAMARINE pada label botol atau tiub warna anda, ia sebenarnya tidak mengandungi lapis lazuli asli, biru yang anda lihat itu hanyalah "ultramarine" sintetik yang "dilombong" di dalam makmal sains ha ha ha. Sejak kurun ke 19, biru ultramarine telah dihasilkan secara sintetik bagi menggantikan ultramarine tulen yang sangat mahal. Diketahui juga bahawa Muzium Diraja Ontario, di Toronto, Kanada pernah memesan satu tiub kecil ultramarine yang asli dari pengeluar cat Old Holland dengan bayaran $1500.

Namun begitu, banyak lukisan hebat zaman dahulu menggunakan ultramarine yang berasaskan lapis lazuli yang tulen, kesannya anda boleh lihat di kebanyakkan lukisan era renaissance. Itulah biru yang digunakan oleh old-master seperti Titian dan Bellini.

Namun masih ada pengusaha cat minyak premium zaman moden yang menggunakan lapis lazuli untuk biru ultramarine-nya! Jika anda berpeluang ke Amerika Syarikat, cubalah  cari jenama Lapis Arts. Syarikat kecil ini menghasilkan cat minyak gred superior dan setiap tiub dihasilkan berpandukan method tradisional, ia gabungan pigmen tulen dan minyak linseed terbaik, tak silap harga untuk satu tiub 11ml adalah sekitar $80 (Dollar Amerika). Ya, kerana ia mahal, cuma biru ultramarine yang dihasilkan dalam tiub kecil 11ml sebaliknya 34 warna yang lain dijual dalam tiub 37ml, dan contoh pigmen dicalit secara manual pada label, tidak dicetak molek dan cermat seperti jenama Sennelier, Yarka, Rowney, Windsor & Newton dan lain-lain. Nampak gaya Lapis Arts seperti tidak mahu berkompromi dengan gaya pemasaran moden, produk mereka cuma untuk pelukis yang sangat cerewet (dan "terlampau" banyak duit).

"Dulu masa kekecik mak suka masuk peraduan mewarna sebab dapat pensel Luna free.. Balik rumah terus mak guna Luna tu buat eye shadow thihihi" - Mama Auwzie

4 ulasan:

  1. fuh, terkagum-kagum bila baca entri nih..

    BalasPadam
  2. penulis terpaksa ke Afghanistan untuk menyediakan sisipan kali ini...

    BalasPadam
  3. Harga kuih lapis pun tak semahal lapis lazuli. :(

    BalasPadam
  4. kalau dapat anak, berilah nama Lubis Lazuli atau Lapis Sazali :-)

    BalasPadam