BERDENGUNG SEJAK OKTOBER 2010 - SEGALANYA DI SINI MENGGAMMIT MEMORI (Ala-ala Klasik Nasional FM)

Isnin, 18 Oktober 2010

Be Original

Diri ini ada mendengar wujud beberapa istilah seperti "traditionalist", "puritan" dan entah apa kejadahnya lagi yang berkait dengan kekentalan konsep dan nilai sesuatu karya atau ciptaan. Mencuba untuk menjadi "original" atau tulen dalam penghasilan karya adakalanya berakhir tragis dan penuh penafian. Menjadi "original" atau orijennel kata orang Jawa itu sebenarnya adalah rangkuman kehendak, ego serta segala macam pe'el manusia dalam mengatasi rasa haus dan dahaga terhadap sesuatu yang bernama penerimaan. Perkataan "menjadi" itu rasanya tak boleh duduk rapat dengan perkataan "original". Ia akan jadi (sebagai contoh):

"Meon melakukan pelbagai ikhtiar dalam memastikan dirinya kelak berada dalam golongan penulis blog berstatus elit. Dia beriya-iya ingin menjadi seorang blogger yang orijennel. Dia yakin akan tahap ketulenan cara penulisan dan ideanya bakal di terima ramai. Dia dahagakan penerimaan, lantas ekspresinya naik mencanak, secara rela mahupun paksa. Menurut beliau penuh kusyuk dan tawaduk,"Idea perlu dicerna."

Namun, rejjeki bukan mutlak di tangan Meon. Dia kecewa kerana percaturannya silap. Penulisannya di cerca, kotak komennya di-spam, dirinya terhina. Namun kenyataanya, usaha jitu akhirnya tetap menerima balasan. Akhirnya dia membuka 48 bijik blog dan laman muat turun 3GP sensasi masa kini.  Nama (samaran)nya masyhur terbilang.

Nota : kisah tidak benar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan