BERDENGUNG SEJAK OKTOBER 2010 - SEGALANYA DI SINI MENGGAMMIT MEMORI (Ala-ala Klasik Nasional FM)

Rabu, 2 November 2011

Perempuan Gemuk

Lama benar rasanya saya tidak mengirim bingkisan di blog yang berkelana sepi ini. Banyak faktor yang mnegekang, komputer rosak, broadband tak bayar (hahaha), jadi saya lebih senang meluangkan masa untuk menumpu perhatian terhadap usaha menjana ilham dan kerja seni. Pagi tadi saya berbual dalam talian telefon dengan pak cik Haris Ribut. Buat yang tiada tahu, pak cik Haris ini merupakan seorang artis visual yang dikenali kerana trademark perempuan gemuk dalam karya lukisan beliau. Namun di sini saya tidak berniat untuk bercerita isi perbualan kami. Sebaliknya, menjelma pula hal lain yang berdetik di hati bertitik tolak dari perbualan kami.

Kaya
Masyhur
Lebat
Kencang
Asyuuuukkk...

BERLAWANAN DENGAN:
Kena caci
Rumah kena lelong
Dapur tak berasap
Bini lari
Tidur bawah jambatan

Di sini saya rasa agak tertarik dengan fantasi pelukis, tapi bukan "fantasi" atau subjek, gaya, bla bla  bla pada hasil lukisan mereka. Maksud saya, pemerhatian itu lebih terhadap psikologi sang pelukis. Harapannya, motivasinya, "angin"-nya, visinya dan entah apa kejadah lagi yang berwarna-warni penuh ragam. Buat pelukis yang belum mencapai tahap "pelukis iktisas" atau terkenal dan digilai collectors, menyara diri dengan hasil seni dirasakan sungguh tidak masuk akal dan meggelikan hati. Ibarat menanti Lady Gaga membuat cover version gaya tekno lagu "Di Ambang Sore". Ada seorang teman menyapa sinis pada teman yang lain "kalau tak mahu dihambat kemiskinan tegar, tak usah kau berangan jadi pelukis". Pedih dan tajam, tapi ada benarnya. Namun macam asid, ada cara untuk meneutralkannya. Kisah kejayaan dan suka duka artis/ pelukis lain yang memberi inspirasi. Buat pelukis yang lasak bergasak di arena melangsungkan hidup, hal ini menjadi dilema : HENDAK TERUSKAN? TAK MAHU TERUSKAN? NAK? TAK NAK? NAK? TAK NAK? NAK? TAK NAK? Alangkah senang kiranya proses hidup pelukis itu semudah menjamah apam di pagi hari...

Jawapannya mudah, tepuk dada tanya selera. Kita semua bermula dari satu titik yang sama. Lupakan dahulu peranan nasib, "cable" mistik dan magis yang bisa membikin pendapatan anda jadi "kencang". Lupakan sejenak perihal sukses gilang gemilang penuh panca warna. Tapi jika anda tahu apa yang anda buat dan tahu ke mana anda nak pergi, selamat berusaha dan berjaya setulus hati diucapkan. Kekuatan diri tidak datang dari tonasi suara yang men-jantan atau lengan yang kenyal berketul-ketul. Ia datang dari pemahaman tentang hidup ini, soal mengenal diri kita sendiri, JELAS tentang fungsi dan matlamat dari kewujudan kita semua di dunia ini. Tak faham? Itu susah nak diterangkan dengan lebih jelas lagi.

1 ulasan: